معماری داخلی ایرانی اسلامی چیست ؟

By 0
1798

طراحی و بهره گیری از دکوراسیون غرب با اینکه در زندگی ایرانی‌ها جایگاه خود را پیدا کرده است، اما که دکوراسیون ایرانی هنوز جایگاه خود را در بین ایرانیان از دست نداده است. استفاده از ظروف قدیمی مادر بزرگ‌ها در کنج گنجه، پشتی‌های گوشه و کنار اتاق‌ها و استفاده از سماور و ظروف سفالی تنها بخشی از لوازمی است که در دنیای مدرن امروز هنوز در منزل هر ایرانی به مشاهده می‌شود. ما می‌خواهیم به این وسایل قدیمی با ارزش نظمی با ترکیب دکوراسیون ایرانی اسلامی بخشیم. طراحی و سبکی که می‌تواند علاوه بر منزل، در محیط‌هایی مانند رستوران‌ها و سایر محل‌های سنتی نیز کاربرد داشته و توسط آن یک دکوراسیون زیبای ایرانی سنتی داشته باشید. با کلینیک ساختمانی دلتا همراه باشید.

دکوراسیون ایرانی اسلامی

عواملی که در طراحی دکوراسیون ایرانی سنتی دخیل است :

برای دیزاین خانه به سبک ایرانی سنتی نیاز به خرید چیزی نیست. تمام وسایلی که در خانه شما است نمادی از سنتی است که به چیدمان ما به سبک ایرانی اسلامی کمک می‌کند. این وسایل شامل موارد زیر است به صورت تیتروار به آن‌ها اشاره کرده و سپس شما را با نوع چیدمان آن‌ها آشنا می‌کنیم.

  1. پشتی
  2. سماور
  3. ظروف سفالی
  4. تخت
  5. بالشت
  6. گلیم
  7. تابلو فرش
  8. ترمه
  9. ظروف چینی
  10. فرش و پارچه لاکی
  11. آینه و شمعدان
  12. فانوس، پیه‌سوز، گلسوز
  13. قاب چوبی گره‌ای
  14. نخ‌های بافت عشایر
  15. گلدان گلی

دکوراسیون ایرانی اسلامی

پشتی در دکوراسیون ایرانی اسلامی :

در چیدمان ایرانی اسلامی پشتی‌های قدیمی هنوز جایگاه خود را از دست نداده‌اند و بسیاری جای خریدن مبلمان به دنبال خرید پشتی برای منزل خود هستند. به شما پیشنهاد می‌کنیم در نقطه مرکزی اتاق نشیمن از پشتی‌های راحتی به جای مبل بهره ببرید. سپس با پارچه‌های سنتی که در منزل دارید کوسن‌های رنگی به همین منظور مهیا ساخته و یک مکان عالی برای استراحت و دورهمی‌های خانوادگی و صمیمی را به اعضای خانواده خود هدیه دهید.

ظروف سفالی:

در چیدمان ایرانی اسلامی به راحتی می‌توان برای دیزاین داخلی از ظروف سفالی استفاده کرد. در این سبک دکوراسیون نیازی نیست از لوازم جانبی لوکس بهره برد. به عنوان مثال کاسه‌های سفالی بهترین ایده برای ریختن آجیل و شکلات است. شاید هم دوست داشته باشید از ظروف سفالی برای سفره شام و ناهار استفاده کنید.

تخت در دکوراسیون به سبک ایرانی اسلامی:

اگر در منزل حیاط‌دار ساکن هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم تخت را در نزدیکی باغچه خود بنا کنید. با چند پشتی دست دوز و یک گلیم فرش لاکی می‌توانید سنت و مدرنیته را در فضا تلفیق کرده و یک دکوراسیون ایرانی مدرن نیز داشته باشید. شاید فضای داخلی شما به اندازه‌ای باشد که به جای مبلمان از تخت استفاده کنید. به راحتی می‌توانید با کوسن‌های رنگی به دیزاین و طراحی داخلی این تخت‌ها بپردازید و با چاشنی کردن یک تلویزیون قدیمی روح خانه خود را به سبک و سیاق گذشته جلا دهید.

بالشت:

به شما پیشنهاد می‌دهیم از کوسن‌های بالشتی در چیدمان فضا استفاده کنید. به راحتی می‌توانید از پارچه‌های مخملی قرمز و سفید برای دیزاین این بالشت‌های غلتکی استفاده کنید و از آن‌ها به جای کوسن نهایت استفاده را ببرید. اگر علاقمند به خوابیدن روی زمین به سبک سنتی هستید نیز این بالشت‌ها گزینه خوبی برای بهتر شدن حال شما خواهند بود.

همچنین بخوانید:  اتاق مطالعه مینیمال و تمرکز بر افزایش کیفیت مطالعه

بالشت غلتکی برای چیدمان ایرانی اسلامی

استفاده از گلیم:

در چیدمان ایرانی اسلامی چه بهتر است که به جای قاب عکس‌های مدرن گلیم‌های کهنه و یادگاری مادر بزرگ‌هایمان را قاب کنیم. با این کار به راحتی می‌توانید بهترین دیوار کوب جهان را به تصویر بکشید. این کار علاوه بر تجدید خاطر، زیبایی فضای شما را صد چندان جلوه می‌بخشید. می‌شود به صورت عرضی در پشت تخت یا مبل از یک گلیم قاب شده نهایت استفاده را برد.

گلیم در چیدمان ایرانی اسلامی

ترمه:

در دکوراسیون ایرانی اسلامی به راحتی می‌توان از ترمه‌های ساده و سرمه دوزی شده به منظور رومیزی استفاده کرد. از ترمه‌ها برای برای پوشش دادن پشتی‌ها نیز می‌توانید استفاده کنید. نیازی نیست اصول خاصی را پیروی کنید و حتی می‌توانید بر روی اپن آشپزخانه یا روی کتابخانه با این پارچه زیبا چشم نوازی کنید.

ظروف چینی:

ظروف چینی گل قرمزی برای چیدمان ایرانی اسلامی مطلوب هستند و بدون شک در تمام خانه‌ها این سبک چینی به وفور یافت می‌شوند. اگر تعداد بشقاب‌های شما به تعداد انگشتان دست است به شما پیشنهاد می‌کنیم از آن ها برای دیوار کوب کردن به صورت قاب عکس بهره ببرید. حال اگر تعداد این ظروف زیاد است به راحتی می‌توانید در چیدمان میزهای دکوری که به منظور چیدمان ظروف به کار می‌رود بهره ببرید. البته توصیه ما کمدهای شیشه‌ای چوبی هستند تا چینی گل قرمز بیشتر خودنمایی کند.

فرش و پارچه لاکی:

فرش لاکی در چیدمان ایرانی امروزی نیز هنوز در اکثر خانه‌ها جایگاه خود را دارد و هنوز هم بسیاری با چیدمان مبلمان سلطنتی قرمز طلایی از فرش‌های لاکی استفاده می‌کنند. حال پیشنهاد ما این است از یک فرش لاکی در نقطه مرکزی چیدمان پشتی‌های مبلی و تخت نهایت لذت را ببرید. از پارچه‌های لاکی و سنتی قدیمی نیز می شود برای روانداز داخلی کمدها استفاده کرد.

فرش و پارچه لاکی

 آینه و شمعدان:

برای چیدمان ایرانی اسلامی باید آینه شمعدان عروسی خود یا مادرتان را از کمد بیرون آورده و با آن دلنوازی کنید. شاید هنوز در اتاق‌های شما طاقچه‌های قدیمی باشد که می‌تواند بهترین مکان برای قرار دادن آینه شمعدان‌های قدیمی باشد. اگر طاقچه ندارید نیز با یک میز منبت کاری شده قدیمی به راحتی می‌توانید تلفیقی از چوب و بلور را به تصویر بکشید.

فانوس:

 

در چیدمان و دکوراسیون ایرانی اسلامی می‌توان از وسایل قدیمی نظیر فانوس، پیه سوز و گلسوز در چیدمان داخلی بهره برد. نیازی نیست همیشه از لوازم لوکس برای چیدمان استفاده کرد. این لوازم قدیمی بسیار بیشتر از لوازم لوکس در فضای چیدمان ایرانی اسلامی جلوه می‌کنند. به راحتی می‌توان در کنار تخت و پشتی‌های مبلی از این وسایل به منظور دکور کردن استفاده کرد. می‌توانید گوشه و کنار آن را حتی با گل‌های خشک تزئین کرد، که این امر به بی بدیل بودن آن نیز بسیار کمک خواهد کرد.

قاب چوبی مشبک رنگی:

قاب‌های چوبی در چیدمان و دکوراسیون ایرانی اسلامی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما می‌توانید از آینه‌های با این طرح برای اتاق خواب، جا کلیدی در ورودی و قاب کردن عکس‌های خانوادگی بهره بگیرید.

قاب چوبی گره ای در چیدمان ایرانی اسلامی

بافت‌های عشایری برای دکوراسیون ایرانی اسلامی:

برای چیدمان ایرانی اسلامی بسیار می‌توان از نخ‌ها و صنایع دستی عشایری برای تزئین استفاده کنید. این نخ‌ها برای دکوراسیون بالای تخت، در ورودی آشپزخانه و در ورودی راهرو می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. این نخ‌ها در کنار کم هزینه بودن بسیار به زیبایی طراحی داخلی کمک می‌کند.

نخ های عشایری برای چیدمان ایرانی اسلامی

 گلدان گلی:

گلدان‌ها را در چیدمان ایرانی اسلامی با گل‌های طبیعی پر کنید. در ابتدای راهرو، روی راه پله‌ها، کنار تخت، روی اپن آشپزخانه و یا جلوی میز کار به راحتی می‌توان از این گلدان‌های ساده استفاده کرد. کوزه‌های گلی نیز گزینه مناسبی برای این کار به شمار می‌روند.

 چیدمان ایرانی اسلامی

نظر شما در مورد معماری داخلی اسلامی چیست؟. آیا معماری مدرن بهتر است و یا معماری اسلامی را ترجیح می دهید؟. نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع : https://tookamart.com

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام شما:*

وبسایت:

دیدگاه شما