معماری داخلی ایرانی چیست ؟

By 1
2536

 

سبک سنتی ایرانی، همان سبکی است که یادآور گذشته، سنت، عقاید، فرهنگ، آداب و رسوم، سبک و طرز زندگی، نوع تفکر، اقلیم و خلاصه نگاه معمارانه ایرانیان در سالهای نه چندان دور بوده است. در واقع سبک سنتی ایرانی در معماری داخلی را می توان ترکیبی از معماری اصیل ایرانی با طرح ها و نقوش اسلیمی در نظر گرفت که طی سالها با سبک زندگی و اقلیم ایرانی گره خورده است. با کلینیک ساختمانی دلتا همراه باشید.


ویژگی های سبک سنتی ایرانی در معماری داخلی

دکوراسیون ایرانی

از نشانه های اصلی این سبک می توان به استفاده زیاد از مواد، متریال، المان ها، الگوها و طرح های طبیعی و الهام گرفته از طبیعت اشاره کرد. همچنین تناسبات دقیق فضا، به کار گیری منطق و حکمت در معماری داخلی و خارجی فضا، انجام و رعایت محاسبات دقیق فنی، فرم ها و پوشش های مناسب، تزیینات گوناگون و متعدد، استفاده از اشکال منظم هندسی از دیگر نشانه های اصلی این سبک به شمار می روند که همه و همه در عین سادگی در کنار هم باعث خلق فضایی با شکوه شده اند.

به طور کل سبک سنتی ایرانی کاملا تطبیق پذیر و منعطف است. بطوریکه می تواند با سایر عناصر داخلی در فضا ترکیب شود تا یک ظاهر منحصر به فرد و خاصی را در فضا ایجاد کند.

دکوراسیون داخلی

دکوراسیون ایرانی

استفاده از رنگ ها و متریال های طبیعی در سبک سنتی ایرانی بسیار مرسوم است. همچنین طرح ها و ایده های اصلی المان ها و دکوراسیون موجود در فضا، همه و همه به طور مستقیم و یا غیر مستقیم از طبیعت الهام گرفته شده اند.

از ویژگی ها و المان های معماری مهم سبک ایرانی می توان به طاقچه ها و طاق های درگاه ها، ایوان های رفیع، ستون های بلند و استفاده از تیغه ها و دیوارهای زیاد برای تاکید بر حریم خصوصی فضاها اشاره کرد.

معرفی مبلمان، اجزا، متریال، اکسسوری و دکوراسیون سبک سنتی ایرانی

دکوراسیون ایرانی

قالی و فرش دستبافت، کرسی، پشتی، مخده های بزرگ، تخت های بزرگ به همراه بالشتک های بزرگ برای لم دادن، دیوارکوب های قدیمی، سفال و ظروف سفالینه، مبلمان خاتم کاری شده، صندلی های چوبی منبت کاری شده، در و پنجره های ارسی، گلیم یا گبه، چراغ های نفتی، صندوقچه های بزرگ، مهره های فیروزه ای، سماورهای زغالی قدیمی، ظروف مسی، نقاشی های دیواری، چوب، آجر، کاهگل، کاشی ها و سرامیک های پر طرح و نقش، آینه، پرده های کلفت سرمه دوزی شده، پشم و پارچه های طرح دار، پارچه هایی با الگوهای بته جقه، شمعدان، آب نما و یا حوضچه های کوچک به همراه ماهی و گل های شمعدانی که همگی مثال هایی از المان ها و عناصر تشکیل دهنده این سبک می باشند.

دکوراسیون ایرانی

اصولا فضای نشستن و دورهمی در سبک ایرانی بر روی زمین انجام می شده است که همه افراد از پیر و جوان و کودک دور یک کرسی (در زمستان) و یا یک فرش (در تابستان) جمع میشدند و زندگی می کردند. اما به هر حال بعدها و با گذشت زمان و الهام گرفتن از فرهنگ های غربی و نیز ساخت مبلمان و تخت های نشیمن و لمیدن، این فضای دور همی از کف اتاق به ارتفاع بالاتر انتقال یافت.

چوب مبلمان اغلب با گره چینی و نقوش منبت شده هندسی تزیین می شوند. در و پنجره های مشبک و ارسی که با ابزارهای چوبی منبت شده با استفاده از طرح و نقش های هندسی و گره های ایرانی، به همراه شیشه های رنگی طراحی می شوند.

دکوراسیون ایرانی

همچنین لازم به ذکر است که در سبک دکوراسیون سنتی ایرانی، دو عنصر فرش و کرسی دقیقا نقش شومینه و آثار هنری را در فضاهای با سبک کلاسیک و سنتی غربی که مبلمان به دور شومینه و آینه چیدمان می شوند، به عنوان گردآورنده و نقطه کانونی اصلی فضا بازی می کنند.

رنگ

دکوراسیون ایرانی

دیوارها و سقف معمولا بدلیل کمینه گرایی و نیز شباهت و همگامی بیشتر با طبیعت بیرون، با رنگ های خنثی رنگ آمیزی می شوند. در حالی که این رنگ ها همچنین می توانند برای دیگر قطعات فضا نیز استفاده شوند.

رنگها و سایه های روشن و پررنگ مانند قرمز، زرشکی، سبز یشمی، آبی فیروزه ای، کرم و قهوه ای در این سبک دیده می شود.

پارچه

دکوراسیون ایرانی

پارچه ها اغلب در رنگ های طبیعی و با نقش و نگارهای طبیعی خلاصه می شوند، اما بسیاری از آنها نیز از طرح ها و الگوهای گلدار و بته جقه ای پیروی می کنند. این پارچه ها اغلب از مواد و الیاف طبیعی مانند ابریشم، مخمل و یا ترمه تشکیل می شوند.

فرش

دکوراسیون ایرانی

نقطه کانونی و مرکزی فضاهای ایرانی؛ فرش های دستباف، قالی ها، قالیچه ها و جاجیم و گلیم هستند که همگی کاملا طبیعی می باشند و به فضای اتاق عمق می بخشند. همچنین قالی ها و قالیچه ها و  پارچه های مورد استفاده این سبک از الیاف و مواد طبیعی مانند پشم، ابریشم و مخمل ساخته شده اند که همگی یادآور طبیعت می باشند. طرح و نقش های الهام گرفته شده از طبیعت مانند درخت، گل و بوته، حیوان و انسان و نیز طرح ها و نقوش گلدار، هندسی و بوته جقه ای هستند که با رنگهای متنوع و شاد موجود در طبیعت، الگو برداری می شوند.

در ضمن باید به دوام و ماندگاری بالای قالی ها و قالیچه های ایرانی اشاره کرد، که بدلیل استفاده از الیاف و مواد طبیعی مانند پشم در ساختار آنها، دیرتر از حالت نرمال پوسیده می شوند.

به طور کل فرش جز لاینفک دکوراسیون داخلی ایرانی به شمار می رود که نمی توان وجود آن را در فضاهای ایرانی چه با سبک سنتی و یا مدرن، انکارکرد. زیرا فرش علاوه بر کارکردی که در فضاهای داخلی دارد، به عنوان یکی از نشانه های اصلی فرهنگ و صنعت ایران زمین از کهن تا به امروز بوده است. که به طور قطع می توان گفت هنوز همتایی در هیچ کجای جهان تا کنون پیدا نکرده است.

دکوراسیون ایرانی

به عنوان مثال قالیچه های آنتیک و قدیمی ترکمن و نیز گلیم و جاجیم ها، قالیچه های شاهسون، فرش های دستبافت قدیمی بختیاری و عشایر و دیگر بخش ها و قومیت های ایرانی که از مواد، الیاف و رنگ های کاملا طبیعی با طرح ها و نقوش برگرفته از طبیعت بافته می شوند، زیبایی خاص و منحصر به فردی را در هر خانه ای از جمله در خانه هایی با سبک سنتی ایرانی بوجود می آورند که تلفیقی از ذوق و سلیقه، روح و طبیعت ایرانی را به ساکنین آن فضا یادآوری می کنند.

دکوراسیون ایرانی

همچنین لازم به ذکر است که در سبک های تلفیقی و یا انتقالی که در هر دو می توان ردپای ترکیب دو سبک مدرن و سنتی را مشاهده کرد، نیز می توان از فرش و قالیچه های آنتیک ایرانی برای تزیین کف استفاده کرد. مثلا اگر از مبلمان مدرن در فضای نشمین خود استفاده می کنید که با رنگ های مات و ساده تزیین شده اند، می توانید با قرار دادن یک قالیچه عشایری دستبافت در کف فضای خود که با رنگ های متنوع و شاد طراحی شده است. فضای نشمین خود را به فضایی زیبا و ویژه و البته توامان با سبک انتقالی، تبدیل کنید تا بدین شکل با کانتراست و یا تضاد ایجاد شده در فضا، طراوت و تازگی را به فضای خود دعوت کرده باشید.

از طرفی هم می توانید برای ایجاد هارمونی و هماهنگی بیشتر فضا، طرح و یا رنگ پارچه مبلمان و یا کوسن خود را با رنگ و طرح و نقش قالی و یا فرش ایرانی خود ست کنید.

چکیده ای از ویژگی های سبک سنتی ایرانی

دکوراسیون ایرانی

  • یادآور سبک قدیمی و نوستالژی ایرانی
  • خلوص، سادگی، صمیمیت و آرامش
  • ایجاد تقارن و تعادل در کلیت فضا
  • بهره گیری از رنگ ها و اجزا و متریال های طبیعی
  • استفاده از رنگهای روشن و پررنگ مانند زرشکی، یشمی، آبی فیروزه ای و قهوه ای
  • استفاده از فرش و یا کرسی به عنوان نقطه کانونی مرکزی فضا
  • به کار بردن و ارج نهادن بیشتر صنایع دستی، هنرهای دست ساز و طرح های الهام گرفته از طبیعت
  • وجود جداکننده ها و پارتیشن بندی بین فضاها
  • ارتفاع کم نشیمنگاه و مبلمان و ارتباط هم نشینی بیشتر با سطح زمین
  • پرداخت به کلیات و جزییات فضا

منبع: فراترز

One Comment
Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام شما:*

وبسایت:

دیدگاه شما